Теглена баница

Автентичната българска баница за мен е "висш пилотаж" в кухнята. Тънкото, чак до прозрачност, разточване на корите, винаги ме е тормозело с въпроса "как?". И знам, че отговорът се крие в многократната тренировка, но кога да "тренирам" в това забързано време. След два, почти успешни (да не кажа неуспешни), опита не съм се захващала с точене на кори за баница.
Да поясня, че говоря за този вид баница, на която корите се замесват само от брашно, сол и вода.

Наскоро видях рецепта с включена мая в тестото и бях сигурна, че крайния резултат ще е добър, дори и да не направя корите прозрачни. И наистина беше повече от добър, направо чудесен. Ето снимка (клик върху снимката, ще ви отведе към източника на рецептата):


А днес реших да намаля грамажа на маята (постепенно да се доближавам до "брашно, сол и вода") и да тегля до колкото сили имам. Силите ми се оказаха по-големи от тези на корите и цъфнаха едни дупки. (Нали се сещате, че съм снимала най-хубавата кора:))


А хем внимавах. Но поне успях да направя доста тънки кори и баницата в крайна сметка беше добра. (Но все пак маята ми помогна малко. Ако я нямаше щях да имам по-дебели и глетави участъци по края. Трябва ми още практика.).

За тестото използвах:

  • 500 г брашно
  • 1 ч.л. сол
  • 1 с.л. оцет (Казаха ми, че помагало на тестото да е по-еластично. Оцетът повишавал глутена на брашното. Не съм специалист и дано, ако са глупости тези твърдения, да не ми се смеете. Не знам дали си въобразявам, но с добавка на оцет ми стават по-хубави тестата за хляб, пити и баници).
  • 1 ч.л. суха мая (само толкова)
  • Хладка вода (за получаване на тесто за точене).


Плънката при мен е от сирене, яйца и малко кисело мляко (съвсем ориентировъчни количества за тази доза тесто - 300г сирене, 2 яйца, 2 с.л. кисело мляко).
Използвах смес от краве масло и олио за намазване на корите.

И така, замесих си аз тесто от посочените продукти, като предварително разтворих маята в 1ч.ч. хладка вода. Допълнително наливах пак хладка вода, на етапи, за да достигна нужната плътност. После разделих на 5 питки, омесих ги хубаво на топчета, завих ги с кърпа и ги забравих за един час.

След това окупирах цялата маса, запретнах ръкави и се захванах с тегленето. Първо си помогнах с точилката, доколкото умея и после продължих с разтягане. Оставих кората за около 5 минути да засъхне.
Върху разтеглената кора наръсих мазнина и част от плънката. Увих на хлабаво! руло и преместих в тавата.

Готовата баница преди печене изглеждаше така. Преди да я пъхна в нагрятата фурна, я оставих малко, за да има време да втаса (то не беше същинско втасване, защото маята е много малко). Отгоре полях с мазнина:


След печене си е направо красавица (поне на мен така си ми изглежда, че доста труд хвърлих по нея):

Хапвайте, докато е топла!

3 коментара:

  1. Може ли тая баница да ми се яви за закуска утре, ей така както си е топличка, мекичка и вкусна;)?

    Много хубава!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, Мъхче... За теб втора ще направя, че от тази няма и трохичка:))

      Изтриване
  2. А може ли аз да съм пропуснала тази баница ?
    Изглежда прекрасно, Снежи!

    ОтговорИзтриване

loading...